مدار شارژ باتری خودرو
مدار شارژ باتری خودرو شامل اجزای زیر است:
ü باتری
ü آلترناتور(دینام)
ü آفتامات
ü آمپرمتر
ü لامپ شارژ
ü سوئیچ جرقه(سوئیچ اصلی موتور)
ü دسته ی سیم مدار الکتریکی
1- باتری
باتری به عنوان منبع ذخیره ی انرژی الکتریکی در مدار شارژ خودرو قرار دارد و در شرایط زیر تخلیه یا دشارژ میشود:
ü حالت استارت یا راه اندازی موتور
ü فعال نمودن یا استفاده از دستگاه های الکتریکی در وضعیت خاموش بودن موتور خودرو
ü تامین شدت جریان الکتریکی مورد نیاز مصرف کننده های خودرو (در شرایطی که توان کل مصرف کننده های فعال از توان تولیدی آلترناتور"دینام"بیشتر باشد)
2-آلترناتور یا دینام
آلترناتور به عنوان مولد جریان الکتریکی،عضو اصلی مدار شارژ خودرو است به علاوه بر تغذیه ی جریان الکتریکی مصرف کننده های خودرو وظیفه ی شارژ ظرفیت تخلیه شده از باتری را بر عهده دارد.شدت جریان شارژ باتری بر حسب توان مازاد بر مصرف از آلترناتور تعیین می شود.
آلترناتور به وسیله ی پیچ و مهره و بست مخصوص بر روی بدنه موتور بسته شده و پولی روی محور آن توسط تسمه ای به پولی میل لنگ متصل است. بست اتصال آلترناتور به نحوی طراحی شده است که می توان موقعیت آلترناتور را نسبت به تسمه ی آن تغییر داد و میزان کشش تسمه را تنظیم نمود.
3-آفتامات یا رگلاتور
آفتامات از اجزای دیگر مدار شارژ است که وظیفه دارد ولتاژ خروجی آلترناتور و شدت جریان تولیدی آن را کنترل کند . اجازه ی شارژ باتری و جلوگیری از ورود جریان الکتریکی باتری به آلترناتور(هنگام خاموش بودن موتور خودرو)از وظایف دیگر آفتامات به شمار می رود.
4-آمپر متر یا ولت متر
برای نمایش شارژ و دشارژ بودن باتری خودرو،آز آمپرمتر یا ولت متر که در مدار الکتریکی سیستم شارژ طراحی می شود و قرار می گیرد،استفاده می کنند.این نوع نشان دهنده ها، روی پانل جلو و در کنار سایر نشان دهنده ها نصب می گردد و راننده ی خودرو می تواند هر لحظه از وضعیت دشارژ و یا شارژ باتری آگاه شود.در مدار شارژ خودروهایی که از آمپر متر برای نشان دادن شدت جریان تخلیه یا شارژ باتری استفاده شده است،آمپر متر به صورت اتصال سری در مدار قرار می گیرد.بر روی صفحه نمایش نشان دهنده عقربه ای نصب شده است که انحراف آن به سمت علامت مثبت یا منفی درج می شود و شارژ بودن یا دشارژ باتری را در صفحه آمپر متر مشخص می کند.
در خودروهایی که به جای آمپر متر از ولت متر(برای نشان دادن وضعیت شارژ باتری)استفاده شده است.دستگاه ولت متر به روش اتصال موازی در مدار قرار می گیرد.
5 -لامپ شارژ
در مدار بعضی از خودروها از لامپ شارژ استفاده می شود که در پانل جلوی راننده نصب می شود.لامپ شارژ به منظور اخطار و مطلع نمودن خودرو از وضعیت سیستم شارژ طراحی شده است و به مدار سیستم شارژ اضافه می گردد.لامپ اخطار شارژ در وضعیت های زیر روشن می شود:
ü معیوب شدن آلترناتور
ü پاره شدن تسمه ی محرک محور آلترناتور
لامپ شارژ در مدار الکتریکی سیستم شارژ خودرو به نحوی قرار گرفته است که جریان الکتریکی مورد نیاز خود را توسط سوئیچ جرقه(سوئیچ اصلی موتور) از باتری تامین می کند و از طریق سیم پیچ روتور و آفتامات آلترناتور اتصال بدنه می شود.هنگام استارت و روشن نمودن موتور،برای چند لحظه لامپ روشن و پس از تولید جریان الکتریکی توسط آلترناتور خاموش می شود. دلیل خاموش شدن لامپ شارژ وجود جریان الکتریکی یکسو شده ی آلترناتور و جریان مثبت باتری در دوسر لامپ است.هنگامی که به هر دلیل جریان تولیدی آلترناتور قطع شود،اتصال بدنه ی مدار الکتریکی لامپ شارژ(از طریق آلترناتور)برقرار و لامپ روشن می شود.
نکته ها:
- برای اتصال اجزای مدار شارژ خودرو و برقراری جریان الکتریکی آن ها از دسته سیم کلاف بندی شده استفاده می شود.
-امروزه در بسیاری از خودرو های جدید از آلترناتور هایی که آفتامات الکترونیکی دارند استفاده می شود.
کپی کردن مطالب با ذکر منبع اشکالی ندارد.