دریچه های بخاری
هوای گرم توسط فن(پنکه)مقابل رادیاتور بخاری و کانال ها به اتاق خودرو هدایت می شود.دریچه هایی در مسیر کانالهای بخاری تعبیه شده که می تواند مسیر عبور هوای گرم را مسدود و یا باز کند و یا جهت آن را تغییر دهد.
چنانچه رادیاتور بخاری دارای سوپاپ کنترل حرارت(شیر کنترل) باشد.هنگام بستن بخاری سوپاپ کنترل فقط مسیر آب گرم را مسدود می کند .وظیفه ی دریچه بخاری هدایت هوای گرم بخاری به شیشه های جلو (جهت جلوگیری از یخ زدگی و جمع نشدن بخار روی شیشه ها و انتقال هوای گرم به اتاق)است.در بعضی از خودروها به وسیله کانال هایی در زیر صندلی های جلو، هوای گرم بخاری را به صندلی های عقب نیز منتقل می کنند.
علاوه بر موارد فوق از وظایف دیگر دریچه های بخاری محدود کردن هوای عبوری از رادیاتور بخاری است.دریچه های بخاری به وسیله کابل یا سیم( مکانیکی) و یا موتور الکتریکی کنترل می شوند.
الکتروموتور بخاری مانند برف پاک کن است.روی شافت آرمیچر بخاری یک یا دو فن در سمت راست و چپ آن نصب می شود.آب گرم موتور توسط لوله های لاستیکی به شیر بخاری و از آنجا به رادیاتور بخاری وارد می شوند و به وسیله لوله ی لاستیکی دیگری به مخزن رادیاتور برمیگردد.
هوای گرم اطراف رادیاتور بخاری توسط فن مکیده می شود و از طریق دریچه ها و کانال ها به داخل اتاق خودرو هدایت می شود.به وسیله ی اهرم بندی های خودرو می توان دریچه های ورود هوا به اتاق و همچنین شیر بخاری را تنظیم کرد.موتور بخاری خودرویک موتور الکتریکی 12 ولت است.
کپی کردن مطالب با ذکر منبع اشکالی ندارد.