وسایل لازم:

Ÿ  مولتی متر

Ÿ  آمپر متر (با قابلیت اندازه گیری بیش از 60 آمپر)

Ÿ  چراغ آزمایش یا لامپ آزمایش

نکته ایمنی:هنگام کار روی مدار الکتریکی سیستم شارژ،از اتصال بدنه ی ترمینال(B) آلترناتور خودداری و مراقبت کنید.

برای اندازه گیری شدت جریان آلترناتور به ترتیب زیر عمل کنید:

ü  کابل اتصال مثبت باتری را جدا کنید.

ü  سیم منفی آمپرمتر را به ترمینال (B)  آلترناتور و سیم مثبت آمپر متر را به بست سیم جدا شده از آلترناتور متصل کنید(در این حالت آمپر متر به صورت سری بین باتری و آلترناتور قرار می گیرد)

ü  اتصال بدنه باتری را برقرار کنید.

ü  موتور خودرو را روشن کنید.

ü  چراغ های روشنایی و سایر دستگاه های الکتریکی مصرف کننده ی خودرو را روشن کنید و در این وضعیت با فشار دادن پدال ترمز چراغ های ترمز خودرو را نیز به حالت فعال(روشن)درآورید.

ü  دور موتور را افزایش دهید تا تعداد دوران میل لنگ به 2500 دور در دقیقه برسد.مقدار شدت جریان اندازه گیری شده تا 45 آمپر شرایط عادی آلترناتور را نشان می دهد.

ü  کلیه ی مصرف کننده ها را به وضعیت غیرفعال در آورید و پدال ترمز را رها کنید.

ü  اجازه دهید تا آمپر شارژ باتری به کمتر از 5 آمپر برسد.

ü  مجدداً دور موتور را به 2500 دور بر دقیقه افزایشدهید و در این وضعیت مقدار آمپر(شدت جریان)شارژ باتری را از صفحه ی نمایش آمپر متر ملاحضه و یادداشت کنید.در صورتی که مقدار شارژ باتری بیشتر از 5 آمپر باشد.ابتدا موتور را خاموش کنید و سپس کابل اتصال بدنه باتری را از قطب منفی باتری جدا کنید.

ü  اتصال ترمینال(B) آلترناتور را برقرار کنید.

ü  بست کابل اتصال بدنه ی باتری را مجدداً وصل کنید.

ü  سوئیچ جرقه را در وضعیت استارت قرار دهید و موتور خودرو را روشن کنید.

ü  مولتی متر را برای اندازه گیری مقدار ولت تنظیم کنید.

ü  سیستم مثبت ولت متر را به ترمینال(L) آلترناتور اتصال دهید و سیم و سیم منفی آن را به بدنه ی آلترناتور وصل کنید.

ü  دور موتور را به 2500 دور در دقیقه افزایش دهید و مقدار ولتاژ در ترمینال(L) آلترناتور را اندازه گیری و یادداشت کنید.مقدار ولتاژ بین 4/14 تا 15 ولت نشان دهنده ی سالم بودن آلترناتور است.

توجه:مقدار اندازه ی شدت جریان و ولتاژ مجاز سیستم شارژ هر نوع خودرو در کتاب یا دفترچه ی راهنمای تعمیرات آن درج شده و مرجع است .لذا تاکید می کنم پس از آزمایش،مقادیر اندازه گیری شده را با مقدار ولتاژ و شدت جریان توصیه شده از طرف کارخانه سازنده ی خودرو مقایسه کنید.

-        در صورتی که مقدار شدت جریان  شارژ آلترناتور در مرحله قبل کمتر از 5 آمپر اندازه گیری شده باشد برای آزمایش سیم پیچ روتور آلترناتور به ترتیب زیر عمل کنید:

ü  سوئیچ جرقه را در وضعیت (OFF) قرار دهید تا موتور خاموش شود.

ü  اتصال بدنه باتری را جدا کنید.

ü  اتصال ترمینال (B) آلترناتور را جدا کنید.

ü  سیم مثبت و منفی آهم متر را به ترمینال های (L) و (F) آلترناتور متصل و مقدار مقاومت بین آنها را اندازه گیری نمایید.در صورت سالم بودن سیم پیچ روتور مقدار اهم اندازه گیری شده بین 4/4 و 5 اهم خواهد بود.

-        برای آزمایش سالم بودن سیم کشی سوئیچ به آلترناتور ابتدا سوئیچ جرقه را در وضعیت (OFF) قرار دهید و سپس سوکت اتصال سیم کشی مدار به ترمینال (R) و(L) را از آلترناتور جدا کنید.

ü  سوئیچ اصلی موتور را در وضعیت (ON) قرار دهید و مقدار ولتاژ ترمینال (R) را اندازه گیری کنید. اگر در این حالت مقدار ولتاژ اندازه گیری شده برابر با ولتاژ باتری باشد نشان دهنده ی سالم بودن سیم کشی از سوئیچ تا آلترناتور است. برای اندازه گیری ولتاژ در ترمینال (L) آلترناتور سیم مثبت ولت متر را به ترمینال (L) و سیم منفی ولت متر را به بدنه ی الترناتور متصل کنید(اتصال موازی) و سپس سوئیچ اصلی موتور (سوئیچ جرقه)را در وضعیت (ON) قرار دهید و مقدار ولتاژ اندازه گیری شده را یادداشت کنید.در صورتی که مقدار ولتاژ اندازه گیری شده بیش تر از 3 ولت باشد،نشانه ی ان است که رگلاتور یا سیم پیچ روتور معیوب است.

-        برای آزمایش سیم کشی مدار الکتریکی لامپ شارژ ابتدا کائوچویی ترمینال (L)و (R) آلترناتور را جدا کنید.

ü  یک سر سیم رابط را به ترمینال (L) روی کائو چویی اتصال دهید و سر دیگر آن را اتصال بدنه کنید.

ü  سوئیچ جرقه را در وضعیت (ON) قرار دهید. در این صورت روشن شدن لامپ شارژ روی پانل جلوی راننده دلیل سالم بودن سیم کشی مدار لامپ شارژ است.